Kennisbijeenkomst kwaliteitssystemen in de zorg – voor gevorderden

Datum bijeenkomst: 29 oktober 2020
Tijd: 14:30 - 18:00 uur

*Voor leden die reeds bekend zijn met kwaliteitssystemen, meer diepgang willen en ook ervaringen willen uitwisselen*

In welke branche binnen de zorg u ook werkzaam bent, u wilt een betrouwbare partner zijn voor uw cliënten, medewerkers, samenwerkingspartners en stakeholders. Maar waar is het leveren van kwaliteit in de zorg nu van afhankelijk? En waarom is het zo belangrijk om kwaliteit in de zorg te managen?

Wilt u kwaliteit leveren in de zorg? Dan is voldoen aan Wetgeving in de zorg daar een onderdeel van. Voor iedere branche en zorgsector bestaan specifieke wetten en richtlijnen. Deze worden opgesteld door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en de brancheorganisaties.

Het belangrijkste doel voor u als zorgondernemer en/of aanbieder, is om goede zorg te verlenen. Daarnaast zijn er ook andere uitdagingen waar u tegenaan loopt. Bijvoorbeeld het verbeteren van uw interne processen om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hoe pakt u dit aan? Hoe krijgt u toegang tot de benodigde kennis en welke meetinstrumenten kunt inzetten om uw zorgverlening te verbeteren?

Wat kunt u inhoudelijk verwachten van deze kennisbijeenkomst?

Een kwaliteitsmanagementsysteem geeft u handen en voeten om met kwaliteit in de zorg aan de slag te gaan. Wanneer u de kwaliteit van zorg op een structurele wijze wilt verbeteren, help het kwaliteitsmanagementsysteem u hierbij. Maar hoe weet u of dat uw kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de eisen die de organisatie aan zichzelf stelt en de eisen die de norm stelt.

Is uw kwaliteitsmanagementsysteem doeltreffend geïmplementeerd en onderhouden? Worden de doelstellingen gerealiseerd? Worden beoogde resultaten behaald? Zijn cliënten/klanten tevreden? Zijn medewerkers tevreden? Wordt er voldaan aan de verwachtingen en eisen van stakeholders?

Hoe kan de interne audit bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van de organisatie? En geeft de interne audit resultaten die gemakkelijker kunnen worden omgezet in een uitvoerbaar actieplan?

Al deze vragen worden beantwoord gedurende de kennisbijeenkomst Kwaliteit in de Zorg – sessie B. Er worden praktische tips uit de praktijk gegeven en hopelijk wordt u voldoende geïnspireerd om na deze bijeenkomst aan de slag te gaan.

Aan het einde van middag heeft u antwoord op de volgende vragen:

Intern audit als dynamisch managementinstrument:

  • Wat zou u kunnen checken / ontvangen aan managementinformatie via een interne audit?

Interne audit methode

  • Hoe zou een interne audit kunnen worden uitgevoerd (vernieuwend, praktisch, verassend, creatief)

Deze sessie wordt gepresenteerd door Marly Dekkers van Kleemans organisatieadvies. Indien u vooraf vragen heeft die gerelateerd zijn aan het thema kwaliteit in de zorg, dan kunnen wij deze tijdens de kennisbijeenkomst bespreken.

Aanmelden doet u via onderstaand formulier.

Wilt u gebruik maken van de maaltijd na de bijeenkomst?
NeeJa

Hoe nuttig was dit bericht?

Gemiddelde resultaat / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen.

Jammer om te horen dat je het bericht niet nuttig vond.

Vertel ons wat we kunnen verbeteren.