Functioneringsgesprekken

Laatste update: 27 november 2019

Een functioneringsgesprek is een gesprek waarin het wederzijds functioneren van de werknemer en de werkgever of leidinggevende besproken wordt. Dat betekent dat het proces rondom een functioneringsgesprek de verantwoording van zowel werknemer als werkgever is binnen de organisatie.

De bedrijfsvoering van een organisatie is gericht op kwaliteit van de zorgverlening en continuïteit.  Deze zijn geborgd in een kwaliteitsbeleid en personeelsbeleid. Het functioneringsgesprek heeft als uitgangspunten: kwaliteit van het wederzijds functioneren en de verbeteren daarvan.

Door het functioneringsgesprek ruim van tevoren in te plannen, krijgt de werknemer de tijd om zich voor te bereiden.

Een functioneringsgesprek kent een volgorde. Deze volgorde wordt als structuur gebruikt door de werkgever om het gesprek te leiden. Leidinggeven aan het functioneringsgesprek en verloop daarvan is van belang om een goed verloop te handhaven. De volgende gesprekspunten moeten zeker onderdeel vormen van de volgorde:

  1. De inbreng van de medewerker
  2. De inbreng van de werkgever/leidinggevende
  3. Bespreking van de medewerker van de knelpunten
  4. Bespreking van de leidinggevende van de knelpunten
  5. Maken van –concrete- afspraken
  6. Algemene vragenronde

Meer informatie over 'Functioneringsgesprekken'

Alleen voor BVKZ leden

Instructies

Documenten

Links

Tip de redactie
Heb je een bijdrage voor de kennisbank? We ontvangen deze graag via info@bvkz.nl.