Uitsluitingscriteria cliënten

Laatste update: 28 november 2019

Niet iedere zorgaanbieder kan elke  vorm van zorg/ondersteuning aan. Sommige cliënten hebben bijvoorbeeld intensieve of gespecialiseerde zorg/ondersteuning nodig. Veel kleine zorgaanbieders hebben geen afgebakende doelgroep en zeggen open te staan voor elke zorgvraag. Uit de praktijk blijkt dat er onvoldoende gerichte opleidingstrajecten zijn voor medewerkers om aan die specifieke zorgvragen te voldoen. Ook ontbreekt vaak het besef dat dat een risico is voor de kwaliteit van zorg. Daarom is het belangrijk beleid op te stellen waaruit blijkt aan welke cliënten geen zorg kan worden verleend.

Daarom werken veel zorgaanbieders met zogenaamde uitsluitingscriteria. Op basis van deze informatie kan een zorgvrager zien of de zorgaanbieder de juiste zorg/ondersteuning kan bieden.

Uitsluitingscriteria maken onderdeel uit van het organisatiebeleid. De criteria worden transparant vermeld in uw brochures en/ of informatie op de website. Beleid op gebied van uitsluitingscriteria is ook onderdeel van de toetsing van IGJ.

Op dit deel van het Kennisplein vindt u enkele voorbeelden van uitsluitingscriteria. Onze tip: de zorgaanbieder kan er ook voor kiezen om de insluitingscriteria te benoemen. De zorgaanbieder maakt dan een overzicht aan welke soort cliënten zorg/ondersteuning geboden kan worden. De cliënten die die niet tot deze groep behoren, vallen dan automatisch niet tot de doelgroep.

Meer informatie over 'Uitsluitingscriteria cliënten'

Alleen voor BVKZ leden

Instructies

Documenten

Tip de redactie
Heb je een bijdrage voor de kennisbank? We ontvangen deze graag via info@bvkz.nl.