Juridische stappen als zorgwerkgevers tweede bonus niet aanvragen

zorgemedewerkers

Geplaatst op: 29 juli 2021

De vakbonden CNV en FNV roepen hun leden in alle zorg- en welzijn sectoren op zich te melden als hun werkgever of opdrachtgever de coronabonus niet aanvraagt. Zij krijgen signalen dat zowel grotere als kleine werkgevers  de tweede bonus voor de inspanningen die hun personeel heeft geleverd tijdens de coronacrisis, niet willen aanvragen.
FNV Zorg &Welzijn signaleert dat werkgevers dit niet durven te doen omdat ze geen risico willen lopen dit later terug te moeten betalen. CNV geeft aan dat zij de werkgevers zullen aanspreken, de bond houdt er rekening mee dat er daarna juridische actie volgt.

Anneke Westerlaken, voorzitter CNV Zorg & Welzijn: “Bij het aanvragen van de eerste bonus ging al behoorlijk veel mis. Dat dit nu wéér dreigt te gebeuren is onaanvaardbaar. De onderhandelingen voor nieuwe cao’s lopen uiterst moeizaam, het is nog onzeker wat werknemers er dit jaar bij krijgen. De tweede zorgbonus werd door het kabinet toegezegd nadat de Kamer opnieuw tegen een motie over een structurele loonsverhoging voor zorgpersoneel had gestemd. Dus het minste wat moet gebeuren is dat al het personeel, dat recht heeft op het tweede bedrag, het ook krijgt. Bij de eerste bonus bleek de dreiging met juridische stappen voldoende om werkgevers te overtuigen. We zullen niet schromen om de weigeraars nu weer aan te spreken.”

 “Als uitbreiding op de handreiking die voor de aanvraag van de eerste zorgbonus is opgesteld, is er nu een extra zin toegevoegd aan de omschrijving van ‘uitzonderlijke prestatie’ en die zin zorgt voor veel onduidelijkheid bij werkgevers”, zegt Bert de Haas, bestuurder FNV Zorg & Welzijn. “Regulier werk dat wordt voortgezet in een andere vorm’ valt niet onder de term ‘uitzonderlijke prestatie’. Ik heb met een aantal werkgevers in de thuiszorg nu de discussie moeten voeren of er inderdaad sprake is van het voortzetten van regulier werk. Feit is dat werknemers onder moeilijke omstandigheden hebben moeten werken, onder hoge druk stonden, met een verhoogd risico om zelf besmet te raken of cliënten te besmetten. Dat alleen vinden wij al een uitzonderlijke prestatie en daar zouden zij voor beloond moeten worden.”

Bron: ZorgKrant.nl (artikel CNV)

Hoe nuttig was dit bericht?

Gemiddelde resultaat / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen.

Jammer om te horen dat je het bericht niet nuttig vond.

Vertel ons wat we kunnen verbeteren.