Veranderingen Trekkingsrecht – PGB

Geplaats op: 9 november 2016

In onze nieuwsbrief van juni 2016 informeerden wij u al dat de SVB en verstrekkers PGB, strenger gingen controleren op de correctheid van de zorgovereenkomsten (per 1-8-2016) en dat de coulance bij betalingen van facturen die niet correct zijn opgesteld, komt te vervallen (per 1-9-2016). 

De gewenningsperiode hiervoor liep af op 1-11-2016, hetgeen betekent dat onjuiste facturen vanaf nu niet meer worden betaald. In de aanloop naar het “aanzetten” van alle controles op de uitbetalingen, heeft de BVKZ nog eens kritisch bekeken of de eisen nuttig, noodzakelijk en werkbaar zijn voor de zorgaanbieders.

Ons oordeel heeft ertoe geleid dat onnodige eisen zijn geschrapt en onwerkbare eisen zijn vereenvoudigd. (Voor details verwijzen wij u naar de Kamerbrief van Staatsecretaris van Rijn:
 2016-11-02-kamerbrief-over-voortgang-verbeteren-trekkingsrecht-pgb). Mede daardoor is het percentage afkeur van facturen in de laatste maanden sterk gedaald. Op grond van deze cijfers verwachten wij daarom geen grote betalingsproblemen door het opheffen van het coulancebeleid per 1-11-2016. 

Tegelijkertijd zijn wij de chaos van 2015 -2016 nog niet vergeten en houden we graag scherp in de gaten of er inderdaad geen grote uitbetalingsproblemen ontstaan. Daarom vragen wij u om eventuele uitbetalingsproblemen direct te melden op ons speciale mailadres: trekkingsrecht.pgb@bvkz.nl. Hoe eerder wij eventuele problemen kunnen signaleren, hoe efficiënter wij ze kunne bestrijden. 

Voor de budgethouders is een brochure opgesteld die voor u als zorgaanbieder minstens zo interessant is. In deze brochure gaat de SVB verder in wat een goede voorbereiding voor 2017 is. Meer informatie vind u hier: pgb-special-goed-voorbereid-op-weg-naar-2017

Past u uw tarief voor 2017 aan? Wij ontvangen daar graag bericht over. Deze zogenaamde tariefsindexering kan mogelijk problemen opleveren met de uitbetalingen van het PGB in 2017. Wij houden een inventarisatie onder de zorgaanbieders om de gevolgen van tariefsindexering goed in te kunnen schatten en te kunnen monitoren. Stuur uw oude en nieuwe tariefsindexering graag via info@bvkz.nl, onder vermelding van uw organisatienaam en contactpersoon.